Friday, February 18, 2011

Tiga kembar bertemu setelah 30 tahun berpisah (Episod 1)






Laporan: Berus Li






Kembar seiras mungkin menarik, mungkin juga menjengkelkan. Tetapi kembar seiras yang wajahnya benar-benar seiras yang tidak pernah berjumpa antara satu sama lain adalah sangat menyayat hati. Apatah lagi apabila semua anggota kembar seiras itu telah berjaya di menara gading dengan bidang yang masing-masing ceburi.

Itulah yang berlaku kepada sepasang kembar tiga, Jason Statham, Josep Guardiola, dan Raul Meireles. Tiga nama yang tidak asing lagi di kaca televisyen, mahupun di atas padang bola sepak Eropah.

Mereka berkongsi ibu dan bapa yang sama. Tetapi dengan kemiskinan yang melanda keluarga, ibu dan bapa mereka terpaksa menghantar ketiga-tiga anak kembar mereka ke rumah anak yatim sewaktu mereka reti buang air dalam lampin pakai buang lagi.

Si ayah bernama Thierry Henry IV, berketurunan Perancis, tinggal di perkampungan Bani Sardin di Pulau Sardinia. Si ibu pula bernama Oprah Winfrey Henry IV, berasal dari Bulawayo, Zimbabwe.

Mereka bekerja menjual tahi lembu untuk dibuat syampu. penduduk Pulau Sardinia amat menggemari tahi lembu. Tetapi nasib tidak menyebelahi mereka. Mereka dibuang negeri ke England kerana didakwa menentang kerajaan Sardinia atas isu sardin dalam tin.

Di England, mereka tidak bekerja kerana peluang pekerjaan amatlah susah untuk dicari. Apatah lagi dengan kos hidup yang tinggi. Mereka hanya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Pada Disember 1966, Oprah disahkan hamil.

Tanggal 12 September 1967, Oprah selamat melahirkan kembar tiga.


Sulung: Jason Statham
Kerjaya: Aktor/pelakon

Jason Statham amat popular di kalangan peminat filem-filem aksi seperti The Transporter, The Bank Job, Death Race, The Expendables, dan sebagainya. Menjadikan rambut botak sebagai ikon dirinya. Beberapa kali dikhabar-anginkan bahawa beliau akan menggantikan Daniel Craig sebagai James Bond (kerana Craig tak hensem langsung. Muka kerepot nak mampos), tetapi ditolak kerana James Bond tidak sesuai berambut botak.







Kedua: Josep Guardiola
Kerjaya: Pengurus pasukan Dewa Planet Namek

Pengurus pasukan Dewa Planet Namek paling berjaya, menggondol pelbagai kemenangan di peringkat domestik mahupun antarabangsa. Rambut botak menjadi ikon pengurus muda ini, mengikut jejak langkah abang sulungnya. Pernah menjadi kapten pasukan Dewa Planet Namek.









Bongsu: Raul Meireles
Kerjaya: Pemain tengah di kelab Cap Ayam FC

Memulakan karier seniornya di Aves, sebuah kelab di Portugal. Kehebatannya merancang permainan menyebabkan FC Porto membeli khidmatnya pada tahun 2004. Pada tahun 2010, Cap Ayam FC pula memerlukan khidmatnya. Setakat ini telah menjaringkan 8 gol untuk Cap Ayam FC dalam semua kejohanan.









Nantikan episod kedua!

P/S: Bab mengarut nak kaw2.

1 comment:

maymay said...

kembar la siot! superb detection :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...