Sunday, February 20, 2011

Buat sang sahabat





Oleh: Mundo Pocoyo al-Jokerberg
Entri khas buat seorang kawan






Aku tau ko ada sikit terasa dgn aku. Aku tau ko ada masalah, tapi aku tak pasti apa masalah ko. Yang aku pasti, salah satunya ialah masalah belajar.

Well, aku bukanlah pandai sangat nak kasi ko cara-cara efektif untuk belajar, sebab aku sendiri down-to-earth dengan result aku. Walaupun aku dah usaha sehabis daya aku, result aku tetap tak memberangsangkan. Aku tak pandai nak kasi nasihat itu ini kat ko sebab aku sendiri bukan orang pandai. Yang pandai pun tak reti nak nasihat, apetah lagi aku kan.

Hanya satu je yang aku boleh nasihat. Tentang rohani ko. Ko kena ingat, manusia diciptakan untuk dilantik menjadi khalifah di muka bumi ni. Khalifah. Ketua. Tak kisahlah kalau ta jadi PM ke, sultan ke, jadi ayah/suami tu pun dikira ketua sebab mengetuai keluarga. Manusia jugak diciptakan semata-mata untuk beribadah. Jadi, ape2 yang kita buat mestilah berniatkan kerana Allah. Makan kerana Allah. Tidur kerana Allah. Belajar kerana Allah. Mati kerana Allah.

Pasal result, I can't say much. Itu Allah bagi. Allah nak tengok sejauh mana kesabaran kita, sejauh mana keupayaan kita tempuhi ujian ni. Result aku teruk jugak bro. Tapi aku redha. Aku serahkan semua tu kepada yang memberi. Mungkin Allah kasi ko result macam tu sebab Dia tau, kalau ko dapat result gempak pun, mungkin ko akan riak. Bila riak, dapat pulak dosa.

Kita hanya ada setengah meter je untuk sujud. Sujudlah. Sujudlah kerana Tuhanmu.

Ko kena muhasabah diri. Kena tengok balik mana silap ko. Mungkin ko tercuri barang siapa2. Mungkin ko ada menyakiti hati sesiapa. Mungkin ko ada termakan barang haram. Mungkin ko ada terbuat silap yang membuatkan ilmu susah nak masuk. Banyak kemungkinan. Aku tak nafikan, yang aku sendiri banyak buat benda mungkar dulu2. Banyak sangat. Aku sedar semua tu, aku berazam untuk bertaubat. Dan aku jugak rasa, sebab2 yang tu la aku susah nak dapat ilmu. Sesusah yang aku tak dapat sangkakan. Tak dapat bayangkan.

Jangan ingat kita dapat result teruk sebab kita bodoh. Kalau kita dah usaha, tawakkal, Allah tetap akan bagi. Kalau Allah tak bagi jugak, dia akan bagi benda lain. Tak pun mungkin ada something wrong somewhere.

Aku tak tau sampai line ni ko faham ke tak apa yang aku nak sampaikan. Tapi point aku, apa2 yang berlaku, reflect pada diri sendiri, kembali pada Allah. Solat tolong jangan tinggal (walaupun subuh aku paling teruk gila babai), tapi cuba, cuba, cuba jangan tinggal. Solat kalau boleh (mesti) pada awal waktu. Baca al-Quran, paling koman pun setengah muka sehari. Setengah muka je bro. 5 minit tak sampai.

Paling aku sarankan, cuba solat kat surau/masjid. Kalau ko betul2 menghayati solat tu, ko akan rasa solat di surau/masjid lebih tenang. Sangat tenang. Aku bersyukur sebab ada ahli rumah ni yang ikut aku solat kat surau. Ko cuba la. Aku gembira tengok diorang solat kat surau. Kalau aku nampak ko ke surau, 1000 kali gembira aku rasa. Aku tak tau nak berdakwah face-to-face, tapi itu sebahagian daripada cara aku. Tiap kali aku melangkah ke surau tu, aku selalu berdoa supaya Allah bukakkan pintu hati korang untuk ke surau. Rasa sendiri nikmat solat tu di surau/masjid.

Akhir kata, aku harap ko faham apa yang aku melalut ni. Aku tau ko tak tidur lagi. Aku dengar ko duk sembur Shieldtox tu. Tapi aku nak ko tau, walaupun aku senyap, tak banyak cakap dgn ko, tak bermakna aku ignore you completely. Dalam hati aku, aku selalu doa kawan2 aku berubah. Sebab aku tak tau macam mana nak approach orang jenis macam ko. Maaf.

0442, 20/02/2011.

2 comments:

Syahid Marley said...

bro.act,ak bkn terase ngn ko.tp ak terase ngn bff ak,damha hasfah(reflection via y-axis) :P
ak trase ngn die.ak rse mcm ak x pntg pn.mcm bkn bff je.abis ak nk ckp kt sape lg?ckp kt hazem dermdash?huuuh
ak usha2,blog die,fb die,bru la ak tau.bff tu pangkat die bwh sket dari bf.terase giler aku.
skg ni ak pn xtau la nk watpe.muhasabah diri,muhasarawak diri,afiq muha,sume ak da buat.byk setan dlm badan kot,punca utama.
xpe ar bro.ak fhm.dlm bkwn ngn laki2 ni mmg susah nk heart-to-heart,unless da kamceng giler sebulu sekatil...haha.jgn rsau,ak dr zmn skola lg,ustazah ckp ak ni ssh org nk approach,muke plain sgt,xbyk ckp.tu slh satu dr mslh dlmn ak jgk tu.ak pn xtau la bro.rse nk idup kt gua je.
***mlm td,ak x spray ridsect dow...siapakah?sufikah?

@lutfihambalimr. said...

err.. aku rasa post ini merujuk kpd status ko yang ada cakap pasal "tulis blog sengal" tu. butthurt gila aku. satu malam aku rasa guilty.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...