Monday, January 31, 2011

Disebabkan kau hodoh/tak hensem/tak lawa, jangan harap aku nak like status ko

Hoi. Kasar gila tajuk. Rilek. Sebenarnya dah lama aku nak post benda ni tapi tak sempat2. Kadang2 time modal tengah ada, aku away from keyboard. Depan keyboard, modal tu hilang pulak. Sekarang ni modal ada, tapi rasanya tak banyak.

OK, back to the topic. Nak bercerita sikit. Ini pandangan aku la kan. Dalam Facebook tu ada macam2 orang. Ada yang baik, ada yang kurang baik. Ada yang hensem, ada yang tak hensem. Ada yang cun, ada yang kurang cun. Ada yang eksyen, ada yang mengarut, ada yang perasan. Boleh kata Facebook ni adalah satu populasi di mana manusia2 berinteraksi secara maya. Macam2 boleh buat. Sembang, ketuk (poke), gaduh, bertumbuk (?), like, whatever la. Post ni aku nak kecikkan skop pada fungsi 'like' di Facebook.

Aku (aku tekankan, aku!) kelaskan orang 'like' status update kat Facebook tu kepada...

  1. Like sebab orang tu cun/hensem
  2. Like sebab orang tu tak cun/hensem tapi popular
  3. Like sebab orang tu punya status update best/lawak
  4. Like sebab orang tu punya status update mengarut
  5. Like sebab orang tu punya status update bodoh tahap cipan
  6. Like sebab orang tu punya status update jiwang tahap ayam hutan

Kes 1: Like sebab orang tu cun/hensem

Yang ni aku rasa agak ramai. Disebabkan orang tu cun/hensem, ramai je orang like status update dia. Walaupun dia update status dia mengarut tahap mangkuk sekalipun, sampai ada yang rasa benda tu tak patut di-like, orang tetap like. Contoh;

"Weyh aku hensem ta? Haha..."

* trend baru chloroform shortform zaman sekarang, huruf 'k' hilang kat belakang. 'Tak' jadi 'ta', 'nak' jadi 'na'.

atau yang paling bangang hamjad sekali...

":)"

YNWA? 101 people like this. 

Kalau korang perasan korang hensem/cun, jangan risau. Se-ntahpape status update korang, tetap ada orang like walaupun sorang.

Kes 2: Like sebab orang tu tak cun/hensem tapi popular

Kes ni pulak, kebanyakkannya artis la kan. Muka tak cun/hensem pun, tapi punya la ramai orang like. Kononnya bila kita like, bajet artis tu tengok profile kita la kot. Contoh;

"Assalamualaikum! Hari ni sangat penat. Shooting sana, shooting sini. Terima kasih kepada fans yg tak henti2 menyokong karier saya..."

ataupun...

"Alhamdulillah, berkat usaha dan doa saya dan juga peminat, trofi Anugerah Bintang Popular ni telah berada dalam genggaman saya..."

Dang! 199 people like this.

Jadi artis purkinje terkinja sana sini, alhamdulillah?

Kes 3: Like sebab orang tu punya status update best/lawak

Konon la kan, korang tengah tensen tahap hamster. Tiba2 seorang daripada friends korang dalam Facebook tu update status;

Alamak tak reti la pulak aku nak buat contoh status lawak. Senang cerita, status update tu lawak gila nak mampos, sampai korang ROTFLMAO. 

Dang! 51 people like this.

Kadang2 orang macam ni dia happy-go-lucky. Takde awek/pakwe, takde nak jiwang2 bagai.

Kes 4: Like sebab orang tu punya status update mengarut

Macam mana mengarut tu? Agaknya status tu tak terpikir dek akal korang, tapi kawan korang tu boleh pulak terpikir. Macam ni kot;

"Cuba teka kentut siapa paling wangi? Kentut aku laa..."

Bang! 40 people like this.

Tak tau la kan kalau korang fikir benda tu tak mengarut.

Kes 5: Like sebab orang tu punya status update bodoh tahap cipan

Macam mana eh status update bodoh tahap cipan? Cipan bodoh ke? Selalunya yang suka buat status bodoh tahap cipan ni, biasanya terlibat dengan Kes 3. Tapi ada jugak yang terror buat status bodoh cipan, tapi tak reti nak buat status lawak. Contohnya;

"Hari ni aku terkencing dalam seluar dalam kereta tadi..."

Jeng jeng jenggg... 41 people like this.

Kes 6: Like sebab orang tu punya status update jiwang tahap ayam hutan

Woh. Jiwang ni la yang paling best. Kadang2 ter-rindu kat awek/pakwe, update kat status. Nak call tak boleh sebab takde telipon kredit. Jadi, bagi menyahut seruan kerajaan, kita guna lah IT.

"Sayang, abang rindu kat sayang ni. TC. <3 <3 <3 <3..."

ataupun...

"Whatever seasons passed through my life, I always love you, dear Aminah binti Suparjo..."

Tadaa! 33 people like this.


Yang mana satukah anda agaknya? Ada yang terkena??

1 comment:

Syahid Marley said...

haha...nasib baek blogger takde button like...klw x,msti rmai je yg like post ni.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...