Tuesday, November 23, 2010

Film Review: The Human Centipede (First Sequence)

Manusia pun boleh jadi lipan sekarang ni

Dah lama aku tak tengok movie. Haritu aku takleh tidur malam, pinjam hard disk Supi jap. Korek2, jumpa la 'The Human Centipede'. Mula2 aku skip2 part cakap2, sembang2. Malas aku nak tengok. Tiba2 aku ter'jump' kat part ni;

My name is Dr. Heiter

So, aku rewind balik, tengok full story. Sebab apa? Tengok gambar belakang mamat tu. Cambest!

Cerita ni bermula dgn 2 ekor perempuan yang tak berapa nak hot la, kena culik dgn mamat kat atas ni. Mamat kat atas ni doktor pakar pisahkan kembar siam. Tapi kali ni dia bukan nak pisahkan, tapi nak sambungkan. Gila tul. Dia culik sekor lagi orang Jepun. 3 ekor tu dia nak sambungkan, jadi lipan manusia, berkongsi satu sistem pencernaan (digestive system). Macam ni;

Kau makan, aku berak. OK?

Lukisan Dr. Heiter. Rancangan bodohnya

Aku tengok cerita ni, aku tak dapat bayangkan apa aku rasa. Seram? Tak sangat. Takut? Ye jugak. Geli? Pun ada. Bila aku bukak Wikipedia, baru aku tau istilah untuk situasi ni.

'Disturbing and sick'

Cerita ni sangat2 disturbing. Dan juga sangat2 sick.

  1. Pelakon menjiwai watak. Dr Heiter ni, tengok muka pun dah cuak beb. Aku cuak sebab tengok muka mamat ni la. Pipi lebar. Kene beguk ke ape.
  2. Disebabkan aku takut darah, takut jarum suntikan, takut pisau bedah, scene masa doktor tu buat incision kat bontot mamat Jepun tu aku rasa nak muntah kejap.
  3. Scene yang paling aku takleh blah, masa mamat Jepun tu berak, minah tengah2 tu terpaksa telan segala najis2 mamat Jepun tu. Eeeeee!
"Tadaa! Comel kan lipan aku," - Dr. Heiter

Diarah oleh Tom Six, seorang pendatang yang agak baru dalam dunia perfileman. Berbangsa Belanda, Tom Six dah buat filem sebelum2 ni tapi tak berapa famous.

Pelakon2 cerita ni semuanya bukan berstatus bintang. Low profile sudah.
  1. Dr Heiter (Dieter Laser, berbangsa Jerman)
  2. Lindsay (Ashley C Williams)
  3. Jenny (Ashlynn Yennie)
  4. Katsuro (Akihiro Kitamura)
Dan beberapa lagi low-profilers.


Sekuel untuk filem ni dijangka keluar pada 2011. Sekuel bertajuk The Human Centipede II: Full Sequence lagi disturbing. 12 orang disambung-sambung jadi lipan gergasi! Sediakan baldi.

Lagi info di sini dan sini.

Rating 8.5/10

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...