Saturday, August 13, 2011

3 miserable weeks, but the product is overwhelming!

Assalamualaikum.. Dah berhabuk dah blog aku ni. Busy. Tak sempat update. Weekend aku allocate untuk cover tidur aku. Tak pun lepak Semenyih. Tidur kat rumah nanti kena marah dengan abah aku. Tidur kat Semenyih takde sape nak marah.

Anyway, 3 minggu lepas daripada Toyota Skills Contest tu memang 3 minggu yang miserable. Aku kena buat 5S Standardisation untuk office division aku, dengan technical store. Memang mati. Penat gila dow. Sedetik aku rasa macam kerja aku ni bukan macam kerja engineer. Bapak bosan. Print, gunting, laminate, tampal. Itu jela. Dah terdetik dah hati ni nak resign. Tapi mikio pasal intern, tak jadi la boss.

Ade sekali tu, aku buat labelling untuk file cabinet. Bila siap, Kak Isma (assistant manager aku) tak puas hati. Die suruh aku buat balik. Penat bai aku buat. Buat, print, buat, print. Bukan boleh print guna PC kat workstation aku pun. Kena pinjam PC staff lain.



Asalnya, file label ni warna merah. Tapi, Kak Isma nak standardise-kan semua dengan label-label yang aku dah buat sebelum ni. Warna cream. Lawa jugak warna ni. Yang sticker oren tu dia yang letak. Yang file label tu, semua aku print. Cuma sesetengah je Kak Rohaizan print.


Ini pun aku yang buat. Yang gambar kartun tu idea manager (En. Abdul Rashit Omar). Before this gambar sebelah kiri. Tapi manager nak aku kaizen (improve) kan benda ni, so aku taruk belah kanan. Name stand sebelum ni kosong. Plain. Ni baru la nampak ceria sikit kan.


Paper tray ni asalnya kosong. Takde label pape. Tapi ade certain staff yang dah ada label in dengan out. Yang tu aku kena cabut, tampal yang pattern ni. Penat dow print, laminate, taruk double sided tape, pastu tampal.


Ni la file cabinet yang aku maksudkan. Tu ha die label yang aku buat. Kemas kan? Ahaaa. Ini saje, 2 minggu lebih baru boleh siap. Seminggu straight tu, duk kerjakan mendalah ni. Fail-fail tu, sebelum re-label, kena kecah dulu. Yang lama-lama kena taruk kat archive. Yang baru je boleh taruk dalam fail. Then. buat label baru. Habis satu, buat satu fail lagi. Macam tu la hari-hari kerja aku.


Dan ini adalah salah satu kerja aku yang aku sendiri bangga. Sebab banyak dapat pujian daripada cercaan. Ahaaa. Sebelum ni takde camni. Diorang main balun je cop-cop tu. Ambik, tengok cop apa. Dah bazir masa. Aku pun menyedari hal ini, dan aku pun mengambil tindakan yang sewajarnya. Hasilnya....awesome jugakla kan..


Discussion Board ada 3. Label atas tu semua aku buat. Sekali dengan PIC (Person In Charge). Sebelum ni, tak ber-label. Kosong.


Haaa. Ni pun antara kebanggaan aku. Cuba cari mana nama aku? Yang label warna putih tepi tu, removable. Belakang tu ada magnet. Tapi tu idea Kak Isma. Smart pulak aku tengok lama-lama.


Board ni asalnya guna kertas hitam je. Yang layout biru tu sebenarnya kain nipis. Kak Isma punya idea. Yang tolong buat ni ramai. Pakcik Bakar, Encik Man, Encik Mat, dengan Encik Rashid pun sama tolong.

So, itulah hasil kerja aku. Macam Kak Isma kata, 'so overwhelming'. Walaupun ambik masa hampir sebulan, tapi hasilnya, sangat memberangsangkan. Actually, ini adalah sebahagian daripada assignment aku untuk internship ni. Cuma aku terlalu emo pikir mende ni remeh, sebab tu hampir nak resign tu. Anyway, aku nak kasi double thumbs up untuk diri aku. Hehehe..

Sekarang tempoh intern aku berbaki sebulan dan 2 minggu. Assignment kedua aku - jadi trainer kepada technician Toyota, atau nak senang faham, cikgu la. Itu je yang aku belum buat. Next week, aku kena ikut Pakcik Bakar ke branch Seksyen 19 untuk training air-cond. Since aku belajar pasal air-cond ni masa 2nd year, aku takde hal sangat la. Cuma kena study sikit sebelum mengajar technician-technician tu.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...